Najpierw zwiedzaliśmy pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku, w którym żył i tworzył wybitny polski pisarz. Henryk Sienkiewicz w 1900 roku otrzymał ów pałacyk od narodu polskiego z okazji 25-lecia pracy literackiej. „Oblęgorek oczarował mnie zupełnie …” tak napisał w jednym ze swoich listów wyrażając zachwyt tym miejscem.
Ciekawe informacji na temat życia i twórczości pisarza i jego rodziny przekazała nam pani przewodnik. Ekspozycja w pałacyku wiernie oddaje układ pokoi i ich wyposażenia z czasów zamieszkiwania w pałacu rodziny Sienkiewiczów. Składa się na nią gabinet, salon, palarnia oraz sypialnia. W muzeum znajdują się jedne z najcenniejszych pamiątek po Sienkiewiczu – portrety, albumy, dokumenty, listy oraz liczne dzieła.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była Jaskinia Raj – uważana za jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju.
Zwiedzanie jaskini odbywało się pod okiem przewodnika w grupach 15 osobowych. Przez większość czasu spacerowaliśmy w półmroku wąskimi przejściami, jednak to co zobaczyliśmy to to istotny cud natury - naturalny świat stalaktytów, stalagmitów, tajemniczych formacji skalnych, małych jeziorek, prawdziwy raj. Jaskinia utworzyła się w skałach wapiennych, które powstały na dnie płytkiego morza ok. 360 mln lat temu. Około 50 tysięcy lat temu jaskinia zamieszkiwana była przez człowieka neandertalskiego czyli naszego przodka.

Pełni wrażeń udaliśmy się na obiad do Chęcin. Po krótkim odpoczynku spacerkiem przeszliśmy do Centrum Pamięci Kultury Żydowskiej, które mieści się w budynku XVII wiecznej chęcińskiej synagogi. Synagoga podzielona jest na 2 kondygnacje, Na parterze zobaczyliśmy m.in. salę modlitw, w której zachował się ołtarz Aron ha-kodesz, wykonany z czarnego marmuru, z intarsjami z marmuru chęcińskiego. Chęcińska synagoga posiada także okazały babiniec, z oddzielnym wejściem na który prowadzą schody wykonane z piaskowca. W centrum znajduje się również ekspozycja przedstawiającą wizerunki żydów pochodzących z Chęcin, a także dokumenty dotyczące mieszkańców żydowskiego pochodzenia.
Ostatnim punktem naszej wycieczki była renesansowa kamieniczka „ Niemczówka” . Po drodze do niej zatrzymaliśmy się na chęcińskim rynku, gdzie przewodnik opowiedział nam krótką historię miasteczka. Niemczówka zaskoczyła nas bardzo – niepozorna mała kamieniczka kryła wiele ciekawych atrakcji: duże wrażenie zrobiła na nas makieta zamku królewskiego, a także zbrojownia i zabytkowe piwnice z muzealną izbą Pana Wołodyjowskiego. Kamienica posiada również obszerną sień przejazdową oraz stylowy dziedziniec. Na parterze znajduje się reprezentacyjna Sala Wielka, w której umieszczone jest trzyczęściowe okno z renesansowymi kolumnami wykonanymi z piaskowca, a także belka stropowa, na której widnieje data 1634 r. i nazwisko ówczesnego burmistrza chęcińskiego Walentego Soboniewskiego. w "Niemczówce" znajduje się również ciekawa wystawa. Przedstawia ona repliki uzbrojenia i ubioru, sięgające od XI do XVII wieku. Mogliśmy zobaczyć m.in. wczesnopiastowskiego woja, średniowiecznego łucznika czy rycerza w pełnej zbroi z okresu bitwy pod Grunwaldem. Równie ciekawe są repliki uzbrojenia siedemnastowiecznych polskich kawalerzystów - pancernego i husarza.

Zerkając ostatni raz na mury chęcińskiego zamku, spacerkiem przeszliśmy do autokaru i udaliśmy się do Tarnowca.